17-05-2016 - Godt & blandet – vejr og ræs

 

Af Karina Rinke Jensen

karinarinkejensen@gmail.comwww.karinarinke.dk

 

Ring Djursland

I weekenden linede vi op på Ring Djursland, til sæsonens andet løb. Vi havde accepteret Super Cups forespørgsel om samkørsel, hvilket skulle vise sig blive en udfordring af rang. Accepten var velment fra vores side, men efterfølgende en beslutning der røg ind under kategorien ”en dårlig beslutning.”

 

Team Lindgren ankom til Ring Djursland, denne gang med spændt gaskabel,team og tilskuere der bare var klar til at se ræs. Det hele blev skudt i gang lørdag formiddag, hvor træningen blev afviklet i godt vejr.

Søndagens tidtagning blev en våd fornøjelse. Regn og hagl piskede om ørerne på både tilskuerer, kørere og mekanikere. Banen var plask våd og umulig af finde vejgreb på. Efter blot få omgange, valgte Steffen at kører i pit. Hellere se sig tilfreds med at starte som nr. 3 ved første heat, end at kører i stykker under tidtagningen. Dette skete desværre for, den ellers velkørende, Lars Henriksen.

 

Let the race begin

Heat 1 bød på en bane, der trods vejrsituationen var rimelig tørret op. Hele ideen om at Super Cup skulle starte forrest,”røg sig en tur”. Syverne måtte velvilligt følge anvisning og accepterer løbsledelsens beslutning om at de skulle starte forrest på gridden. Hyggeligt med en omgang Super hurtige Super Cup racere i ”syvermåsen”. De er hurtigere på regnvejrsdæk. Situationen blev beskrevet af mange, af en som ”vilde sværmene bier”, af andre som kaos før orden og af undertegnede, som en omgang miniputfodbold, hvor alle løber efter bolden. Banen var overfyldt med både biler og vand. Supercup stillede med 12 gæstebiler og med vores 10 kan i nok regne ud at det var tæt. Hans Ryser blev påkørt 3 gange af den samme Super Cup bil. Han kørte forskrækket i Pit og måtte til stor ærgrelse se sin beskadiget bil udefra.  Steffen kørte et fint løb og fik kørt en førsteplads hjem, med Christian og Mirza lige i hælene.

 

Heat 2 inviterede os til start på en tør bane. Hans og bil nr. 108 var atter klar, hvilket bestemt ikke lå i kortene da Hans forlod etablissementet under 1 heat. I tiden op til 2 heat blev skaderne på Rysers bil udbedret og Hans fik sundet sig oven på oplevelsen. Steffen startede som nummer 5, men fik i løbet af nogle omgang kørt sig op på en første plads. Han holdt placeringen og kom en tur på podiet sammen med Mirza som 2ér og Christian som 3ér. Heatet var noget af en udfordring. Visse Super Cup biler stillede op med regnvejrsdæk og mistede derfor betydelig fart. Det betød markant flere overhalinger og tungen måtte holdes lige i munden. Også på tilskuerpladserne.

 

"Racerkys og bremselys"

Pinsesøndag bød på 3 heats. Steffen startede i femte position og havde 13 minutter til at kæmpe sig frem i feltet. Tiden var kortet ned som følge af et grimt uheld i Supertourisme. Mirza fik en god start. Steffen slåssede nogle omgange med Christian og Carsten, hvilket gjorde at en stabilt kørende Mirza fik skabt god afstand. Med en 2, 3 omgange igen havde Steffen halet godt ind på Mirza. Det blev dog ved en andenplads, da weekendens uheldigste mand Hans Ryser, måtte se sin motor eksploderer. Heatet blev afsluttet med safety car. Mirza vandt heatet med Steffen som nummer 2 og Carsten på tredje pladsen. Christian fik langt inde  i løbet teknisk defekt flag. Under andet heat havde Steffen ”kysset” Christians bagskærm, der sammen med venstre bremselys ”afgik ved døden”. Kendelsen betød at Christian fik point for gennemført løb, men mistede sin 3 plads, der i stedet gik til Carsten. Alle stillede sig uforstående overfor dommen, da heatet stort set var afsluttet og bremselyset også manglede ved start.

 

Det blev en sejrsrig weekend for Team-Lingren, der er klar til at give fuld gas igen om 4 uger. Denne gang når der skal races på den sjove bane ved Malmø, Sturup Raceway.

 

 

Sponsorer